Konsten att marknadsföra rätt

Titta på bilden och säg vilket märke det är! Chansen att du valde att säga Nike är rätt hög och faktum är att fler än 80% av de som ser bilden direkt kan koppla ihop dem med märket. Det är den karakteristiska "bågen" som alla känner igen och det kan jämföras med andra lyckade företag som McDonalds och FedEx som båda har logotyper som folk känner igen på ett ögonblick. Samma sak gäller Apple, Microsoft och andra välkända företag och anledningen till att vi förknippar dem med sina logos är att de har haft en väldigt bra marknadsföringskampanj. Du kan läsa mer om styrkan i ett varumärke på Sannes Design - här väljer vi att istället fokusera på hur man får ut sitt varumärke till de potentiella kunderna. 

Använd rätt kanaler

En av de allra viktigaste sakerna när man vill marknadsföra en produkt eller en tjänst är att veta exakt vem man vända sig till. Är målgruppen ungdomar mellan 18 - 25 år så är en morgontidning kanske inte helt rätt plats att köpa reklam, och är målgruppen medelålders män så når man inte dem genom att köpa reklamplats i ett dataspel. 

Med andra ord:

  • Identifiera din målgrupp
  • Hitta de kanaler de använder
  • Köp reklam där

Det låter väl enkelt? Ja, men hade det varit så lätt så hade alla företag lyckats lika bra eller hur? Men så är det ju inte alls. De som är proaktiva och ser till att få ut sitt varumärke på rätt plats i rätt tid kommer att få kunder. 

Ett modernt problem

Väljer man att göra reklam via tevespel, webbsidor med häftigt innehåll eller via andra elektroniska plattformar så måste man också vara medveten om att de som använder dem också är snabba på att byta. Det är ett modernt problem och från att ha haft miljoner exponeringar så kan du helt plötsligt ha noll! 

Det betyder att du som företagare måste hänga med i de trender som din målgrupp följer och se till att din reklam och marknadsföring följer med dem. Efter en tid så kommer det dock att gå av sig själv om ditt brand blir tillräckligt känt. 

19 dec 2020